Laadpalen
1. Waarom thuis laden?
Laden aan publieke laadpalen is twee tot vier keer duurder dan thuis laden. Natuurlijk vind je her en der wel gratis laadplekken, en velen mogen op het werk laden. Maar voor wie dit geen optie is, is thuis laden meestal de beste oplossing om (duur) publiek laden tot een minimum te beperken.
Los van het financiële aspect, is het ook gewoon praktisch om thuis de auto te kunnen inpluggen, en 's ochtends met een volle batterij te vertrekken.
2. Heb je thuis een laadpaal nodig?
Bijna alle elektrische auto's kunnen via een speciale laadkabel ("mobiele lader") opgeladen worden aan een gewoon huishoudelijk stopcontact (het zogenaamde schuko-contact).
Waarom zou je dan investeren in een laadpaal voor thuis?
Een eerste reden is veiligheid. Hoewel alle moderne mobiele laders uitgerust zijn met een ICCB (In Cable Control Box: het bakje dat in de laadkabel verwerkt zit, en voor stroomregeling en beveiliging tegen oververhitting zorgt), zijn de meeste huishoudelijke elektriciteitsinstallaties niet voorzien op de langdurige belasting die het opladen van een elektrische auto met zich meebrengt.
Bijna alle elektrische auto's kan je thuis opladen aan een gewoon stopcontact, via een laadkabel met een ingebouwde "In Cable Control Box", de zogenaamde mobiele lader of thuislader.
Een thuislaadpaal wordt aangesloten op een aparte elektrische kring met eigen zekering. Dat maakt deze oplossing naar overbelasting en brandveiligheid toe een stuk beter.
De tweede en belangrijkste reden om voor een thuislaadpaal te kiezen is laadsnelheid. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen, én van de beperkingen van je thuisinstallatie, kan laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller dan laden via een mobiele lader aan een huishoudelijk stopcontact. Alle details over laadsnelheid en vermogen lees je onder punt 4.
3. Hoe ziet een thuislaadpaal er uit?
Thuislaadpalen komen in verschillende vormen. Het kan echt een paal zijn, zoals je die ziet in het straatbeeld.
Een wallbox met vaste kabel als laadpaal voor thuis.
De meest gebruikte vorm van thuislader is echter een bakje dat aan de muur bevestigd wordt, en waarin alle nodige technologie verwerkt zit. Dit soort laadpaal noemt men vaak een wandlader, laadbox, wandbox of wallbox (Wallbox is trouwens ook een merknaam).
4. Laadvermogen en laadsnelheid
Met de meeste mobiele laders haal je uit een huishoudelijk stopcontact maximaal 10 Ampère stroom en dus 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3 kW). Sommige thuislaadkabels leveren 13 Ampère, en dus 3 kW vermogen (13A x 230V = 3 kW). Met een thuislader aan 10 Ampère kan je een Renault ZOE (met 52 kWh batterij) in 24 uur opladen van 10% tot 100%.
Thuislaadstations worden aangeboden met verschillende maximumvermogens. Versies met hogere vermogens zijn gewoonlijk duurder, en laden uiteraard sneller. De meest courante vermogens zijn 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. Een Renault ZOE laadt hiermee van 10% tot 100% in respectievelijk 16u00, 8u00, 5u00 en 2u30.
Niet alle elektro-auto's kunnen echter aan elk van deze vermogens laden, en niet elk huis kan voorzien worden van elk type laadpaal. Het is belangrijk om dit in overweging te nemen bij de keuze van een laadpunt, maar om dit uit te leggen moeten we even technisch worden. Wie zich hier liever niet in verdiept, kan gewoon raad vragen aan z'n installateur, en meteen verder lezen onder puntje 5.
- 4.1 Laadvermogen en de elektrische auto
Een elektrische auto beschikt over een batterij die gelijkstroom levert en ontvangt. Het publieke elektriciteitsnetwerk werkt echter met wisselstroom. Opdat de batterij stroom kan ontvangen van het net (en in de toekomst leveren via V2G) moet deze omgezet worden van wisselstroom naar gelijkstroom via een omvormer. Bijna elke elektrische auto beschikt daarom over een omvormer.
Een omvormer is duur en heel wat autofabrikanten proberen er op te besparen. De kost wordt vooral bepaald door de stroomsterkte (uitgedruke in Ampère, afgekort als A) die hij aankan, én of hij éénfasige of driefasige stroom ("sterkstroom") kan verwerken.
Een huishoudelijk stopcontact is altijd éénfasig en levert meestal maximaal 16A. De meeste mobiele laders beperken de stroom tot maximaal 10A, waardoor je met 2,3 kW vermogen kan laden (10A x 230V = 2,3 kW).
Een 3,7 kW laadpaal levert éénfasig maximaal 16A (1x16A). Een 7,4 kW laadpaal levert éénfasig maximaal 32A (1x32A). Een 11 kW laadpunt levert driefasig maximaal 16A (3x16A). Een 22 kW laadstation levert driefasig maximaal 32A (3x32A).
Bij de keuze van je laadpaal voor thuis is het is dus belangrijk om na te gaan welke omvormer je auto heeft. Als je omvormer éénfasig is, zou het een overdreven kost zijn om een driefasig laadpunt te installeren. Of als je omvormer slechts 16 Ampère kan verwerken, is het misschien onnodig om een 7,4 kW laadbox te installeren (tenzij je de auto van vrienden op bezoek wil laden, of als je al wil voorbereid zijn op een eventuele volgende EV).
- 4.2 Laadvermogen en elektrische installatie
Het maximale laadpaalvermogen dat je kan installeren wordt vaak ook beperkt door je elektrische installatie thuis. De meeste mensen hebben thuis enkel éénfasige stroom. Zij kunnen meestal zonder extra kosten een 3,7 kW of 7,4 kW laadpaal installeren.
Wil je een 11 kW of 22 kW laadpaal, dan moet je thuis over driefasen beschikken. Voor woningen waar dit nog niet aanwezig is, betekent dit een meerkost omdat de netbeheerder aanpassingen aan je aansluiting moet komen doen. Bovendien wil België hogere geïnstalleerde vermogens in de toekomst zwaarder gaan belasten via het capaciteitstarief, wat ook weer hogere kosten met zich mee zal brengen voor wie snel wil laden. Je moet dus goed afwegen of de extra kosten wel de moeite waard zijn. Of met andere woorden, of je de hogere laadsnelheid écht nodig hebt.
5. Wat is de prijs van een laadpaal installatie ?
Voor een laadpaal moet je rekening houden met een totale kostprijs van 1.000€ tot 2.000€, inclusief BTW, zonder de installatiekosten. In sommige gevallen kan het meer zijn, als er bijvoorbeeld grote graafwerken moeten gebeuren om kabels te trekken, etc.
Er zijn een aantal dingen die je in overweging moet nemen bij de keuze voor een installatie.
Omdat een laadpaal op een afzonderlijke kring moet aangesloten worden, dient men een kabel van de elektriciteitskast naar de laadpaal te leggen. Hoe dichter de laadpaal bij de zekeringskast staat, hoe goedkoper dit meestal is. Aangezien het hier om een belangrijke wijziging van de elektrische installatie gaat, is een herkeuring door een erkend keuringsorganisme verplicht in België.
Als je een éénfasige lader (3,7 kW of 7,4 kW) laat installeren, kan je misschien toch beter van in het begin kabels voor een driefasige lader laten leggen. Het is meestal een kleine meerkost, en zo ben je voorbereid op de toekomst, voor het geval je later toch wil overstappen naar een driefasig laadpunt (11 kW, 22 kW).
Hier vind je een overzicht van laadpaal installateurs in België.
6. Hoeveel verbruikt een laadpaal?
Het verbruik van je laadpaal hangt uiteraard af van het verbruik van je elektrische auto. Verder is er tijdens het laden ook een "laadverlies", wat ongeveer 10% bedraagt.
Met een gemiddelde elektrische auto 15.000 km per jaar rijden, zorgt voor een extra elektriciteitsverbruik van 3.000 kWh, inclusief laadverliezen. Dit kost in België naar schatting 578€ tot 695€ per jaar extra, bovenop je basis-elektriciteitsfactuur. Dit komt neer op een elektriciteitskost van 3,8€ tot 4,6€ per 100 km. Meer details over de elektriciteitskost van elektrisch rijden vind je in dit artikel.
Voor wie zonnepanelen heeft, is de kWh- en kilometerkost uiteraard afhankelijk van het investeringsbedrag, de opbrengst van je panelen, eventuele subsidies en belastingen.
7. Laadpaal met of zonder vaste kabel
Laadboxen worden verkocht met of zonder een vaste kabel.
Het voordeel van een model zonder vaste kabel is dat je via aparte laadkabels zowel auto's met type 1 als type 2 aansluiting kan opladen. Quasi alle hedendaagse elektrische auto's in Europa hebben echter een type 2 contact, waardoor dit argument stilaan vervalt.
Een laadkabel met "Mennekes" type 2 stekker.
Een ander voordeel van een model zonder vaste kabel is de esthetiek. Heel wat EV-rijders vinden het mooier om enkel de box aan de muur te hebben, zonder dat daar te allen tijde een kabel bij hangt te bengelen.
Het voordeel van een laadpunt mét vaste kabel is dan weer het gebruiksgemak. Bij aankomst kan je eenvoudig de kabel in je auto pluggen zonder dat je de aparte laadkabel uit de koffer hoeft te halen.
Het is duidelijk dat de keuze tussen een laadpaal met of zonder vaste kabel er vooral één is van persoonlijke smaak.
8. Slimme of gewone laadpaal
Heel wat laadpalen worden tegenwoordig van allerlei extra snufjes voorzien. Ze tekenen het exacte verbruik op (wat soms noodzakelijk is om het verbruik te verrekenen met je werkgever), houden allerlei statistieken bij en ze zijn soms verbonden met het internet via wifi of een aparte simkaart (als er geen wifi-bereik is).
Hou er rekening mee dat deze extra diensten bij sommige merken extra maandelijkse abonnementskosten met zich meebrengen. Verder kunnen meer ingewikkelde systemen ook wel eens moeilijker op te lossen problemen geven.
Ons advies is om enkel te gaan voor wat je nodig hebt. Hou het zo eenvoudig mogelijk.
9. Laadpaal met slot
Als je laadpaal buiten hangt of op een publiek toegankelijke plaats, kan het handig zijn om een laadpaal te kiezen met een slot. Daardoor kunnen derden moeilijker stroom aftappen van je laadpunt.
Als je laadpaal in een afgesloten garage staat, is dit natuurlijk niet nodig.
Bron: www.egear.be